Luzernestraat 51 2153 GM Nieuw-Vennep NL
+31(0)252 621 625

Disaster recovery voor dataherstel

Vraag nu een offerte aan

 

Onze ervaringen met dataherstel zijn inmiddels groot en daarmee ook de oplossingen die wij kunnen geven. Veelal gaat het over gegevensdragers die wij aangeboden krijgen waar wij data vanaf willen krijgen. Graag willen wij met dit artikel de aandacht vestigen op het hebben van een goed Disaster Recovery Plan. Waarom doen we dat?
Voorkomen is uiteindelijk beter dan genezen. Mocht het dan alsnog fout gaan, dan zijn wij er om je alsnog verder te helpen.

Disaster recovery afbeelding

Disaster Recovery Planning. Het klinkt heftig en het kan ook best invloed hebben om de dagelijkse gang van zaken. Wat komt erbij kijken?

Back-up

Het maken van een regelmatige back-up is van groot belang. Alle data die belangrijk is moet meegenomen worden in de back-up. Hier schuilt ook meteen het gevaar wat we vaker tegenkomen. ‘De kracht van het vinkje’. Die ene map, die ene database, die ene snapshot van die virtuele machine, net niet meegenomen. Ga dus na installatie van extra software, extra features of rollen op uw server, te raden of er nog extra data in de back-up moet worden meegenomen. Let erop welke vorm van back-up je waarvoor gebruikt. Denk hierbij aan full back-ups, incremental back-ups, blocklevel back-ups. Dit stelt eisen aan de back-up media en de tijd die ervoor nodig is om de back-up te kunnen voltrekken. En zijn dit systeem back-ups, of back-ups van de data (SQL, Exchange, mappen), of misschien wel van Virtuele machines? Elke databron vereist een andere vorm van back-up.

Restore

Als een back-up is gedaan, dan is het verstandig om deze ook bij tijd en wijle te testen. Natuurlijk heeft niet elke organisatie de mogelijkheid om zijn servers ‘even’ dubbel uit te voeren en de back-up volledig terug te zetten. Het is echter wel van cruciaal belang om regelmatig te kijken of met de back-up de organisatie weer draaiende te krijgen is. Als je hierachter moet komen als de nood aan de man is, is het veelal te laat en neem je toch contact met ons op. Je kunt ook volstaan door steeds een deel te herstellen en te kijken of dit correct werkt.

Actie

Als je dan onverhoopt een keer de back-up in de praktijk nodig blijkt te hebben, dan is het verstandig te weten hoe je het herstel opstart. In een dergelijke situatie willen alle proces-eigenaren dat hun straatje zo snel mogelijk weer leeg is en draaiend. Er staan dus mensen achter je te kijken wat je doet. Dan is het handig niet op dat moment uit te moeten zoeken hoe je die ene database weer online brengt. Of de bestanden hersteld te hebben om erachter te komen dat de rechten niet goed staan of ze toch corrupt zijn.

Documenteren

Ook is het altijd handig om van de stappen die je nam bij het maken van de back-up een schermafdruk te maken en er een document van te maken voor later gebruik. Je doet dit waarschijnlijk niet elke dag en op deze manier heb je de procedure zelf gemaakt en met herkenbare namen. Zo is het ook handig om van de herstelprocedure hetzelfde te doen en dit afgedrukt in een kluis te hebben liggen. Als de server namelijk onverhoopt crasht, is ook dat document mogelijk niet bereikbaar.

Wachtwoorden en versleuteling

Wat ook van belang is, is dat bij eventuele versleuteling van de back-up, de key hiervan ook bekend is. Bij de meeste back-up software is de mogelijkheid om terug te keren met een ‘bare metal’ recovery. Dit is een herstel op nieuwe hardware. Hier is, in geval van versleuteling, de code, het wachtwoord of de sleutel voor nodig. Zorg dat je deze paraat hebt voor dit soort gevallen. Per oplossing is dit anders, maar regel dit van tevoren. Probeer het eens uit op een werkplek. Je hoeft niet geheel terug te gaan, je kunt ook proberen een deel teug te zetten, om te zien of het werkt en of de data te openen is. Je kunt dan ook zien of alles wat nodig is om volledig terug te kunnen, er ook daadwerkelijk is.

Heb je vragen over Disaster Recovery?

Mocht er nou toch in het heetst van de strijd data niet beschikbaar zijn, dan zijn wij er altijd voor om te kijken welke opties er nog zijn. Wij zijn 24 uur per dag en 7 dagen in de week bereikbaar voor noodgevallen, dus schroom niet en neem contact met ons op.