Luzernestraat 51 2153 GM Nieuw-Vennep NL
+31(0)252 621 625

De 10 meest gestelde vragen over dataherstel

Informatie aanvragen

 

Attingo Data Recovery spreekt dagelijks zowel particulieren als bedrijven als zich een dataherstel probleem voordoet. Natuurlijk begrijpen wij de vragen en geven daar ook met alle plezier een antwoord op. Ons team is dagelijks bezig met het herstellen van data uit alle mogelijke informatiedragers, zoals onder andere computers, laptops, servers, SSD-schijven en virtuele machines. Wij begrijpen ook heel goed dat jij hier niet dagelijks mee bezig bent en om je alvast op weg te helpen hebben wij de 10 meest gestelde vragen alvast van een antwoord voorzien.

Dataherstel

1. Hoeveel kost dataherstel eigenlijk? Zijn er prijslijsten beschikbaar?

Dit zijn veruit de meest gestelde vragen, en helaas, het antwoord is anders dan de meeste zouden wensen. Veel factoren zijn van invloed op de uiteindelijke data recovery prijs: Bijvoorbeeld het soort informatiedrager; het verschil tussen het herstellen van een NAS of een flashdrive is groot. Ook belangrijk is het precieze defect en hoeveel reddingspogingen er tot dan toe ondernomen zijn. Er zijn ook andere variabelen zoals het aantal benodigde onderdelen en de tijd die onze experts nodig hebben om jouw data te herstellen. Goed om te weten is dat de eerste check bij ons altijd gratis is, op die manier kunnen wij jou een inschatting geven van de kosten.

2. Waar wordt er aan mijn defecte datadrager gewerkt? Wie heeft er toegang tot mijn gegevens?

Attingo Data Recovery werkt alleen in zogenoemde cleanroom laboratoria op locatie. Een cleanroom is zeer zuivere werkomgeving die vrij is van stofdeeltjes, vezels, micro-organismen of chemische dampen. Daarbij eisen wij strikte geheimhouding van alle medewerkers. Certificeringen en ondertekende contracten liggen hieraan onder andere ten grondslag.

3. Ik heb thuis al 5 jaar een defecte harde schijf liggen, valt er nog iets te redden?

Indien de defecte harddisk slechts opgeslagen lag dan is succesvol dataherstel zeer waarschijnlijk. Maar zodra er meerdere malen geprobeerd is de harde schijf op te starten of deze is blootgesteld aan extreme temperatuurschommelingen/trillingen dan wordt de kans tot een succesvolle reconstructie van de data aanzienlijk kleiner. Wanneer het waterschade betreft, dan is de factor tijd zeer belangrijk. Door corrosie van de media moet de datadrager zo snel mogelijk naar een data recovery specialist gebracht worden.

4. Welke harde schijf van welke fabrikant is nu het beste?

Net als bij het geven van specifieke prijzen kan hier geen concreet antwoord worden gegeven. De operationele ‘levensduur’ van een geheugendrager/harde schijf hangt af van veel factoren. Met name van de ‘geschiedenis’, dat wil zeggen de logistieke weg van productie naar de eindgebruiker. Het transport kan al aanzienlijke schade veroorzaken door warmtewisselingen, trillingen of onvoorzichtige behandeling. Waar wordt de geheugendrager geïnstalleerd en wordt deze bijvoorbeeld voldoende gekoeld tijdens gebruik. Een feit is: elke harde schijf gaat op een gegeven moment kapot, de vraag is echter wanneer.

5. SSD’s worden steeds populairder – zijn datarecovery bedrijven dan niet overbodig?

Het slechte nieuws: zelfs SSD’s lijden aan gebreken die leiden tot dataverlies. Het goede nieuws is dat de technici van Attingo Data Recovery verschillende methoden ontwikkeld hebben en in staat zijn om alle, tot dusver bekende, fouten met en op SSD’s te ontdekken. Hiermee kunnen zij de gegevens in de meeste gevallen succesvol herstellen.

6. Wat moet ik doen met mijn datadrager wanneer een professioneel data recovery bedrijf mij niet verder kan helpen?

Bij Attingo Data Recovery worden wij vaak geconfronteerd met zogenaamde verwijderde data, waar diverse verwijdering programma’s zijn toegepast. Gegevens zijn vaak nog beschikbaar en lezen wij uit met eigen software die toegang biedt tot de reserve gebieden van de datadrager. Totale definitieve verwijdering van data op geheugendragers door software is zelden mogelijk. Zelfs na ernstige fysieke schade kan data recovery met succes uitgevoerd worden.

7. Waarom een professionele data recovery specialist?

Online zijn er veel data recovery programma’s, zowel gratis als tegen betaling. Deze ontdekken slechts een klein gedeelte van de fouten die een “leek” niet kan identificeren. Bij fysieke schade moet de beschadigde harde schijf vervangen worden. Belangrijk is of dit heeft plaatsgevonden in een laboratorium? Als een schijf buiten een cleanroom is geopend, dan is er al vervuiling en beschadiging van de gevoelige magnetische laag door kleine stofdeeltjes. Een professioneel data recovery bedrijf beschikt over de nodige ‘know-how’ en instrumenten. Waar elk geval individueel moet worden behandeld.

8. Waarom is datarecovery zo duur?

Dat is niet zo ingewikkeld… De daadwerkelijke kosten van dataherstel worden vaak onderschat door de klant. In geval van nood, werken de dataherstellers de klok rond, zodra blijkt dat een onderneming ‘plat’ ligt door toedoen van dataverlies. Daarbij komt de dure installatie en het onderhoud van een laboratorium met moderne technische apparatuur, die een professionele data recovery heeft staan. Bovendien investeren wij voortdurend in onderzoek en ontwikkeling om jou altijd de juiste methode voor dataherstel te bieden. Technologie gaat snel en wij zorgen dat wij hetzelfde tempo op de hoogte zijn. Ten slotte wordt onze zeer uitgebreide onderdelen voorraad regelmatig aangevuld met nieuwe harde schijven zodat wij altijd schijven paraat te hebben voor elke klant.

9. Mijn geheugendrager valt nog binnen de garantieperiode. Valt deze buiten de garantie zodra de data recovery specialist ermee bezig is geweest?

Als het gaat om een professionele data recovery bedrijf met cleanroom laboratorium, accepteren de harde schijf- en SSD-fabrikanten de verzegeling die onze specialisten aanbrengen na verwerking. Als de schijf buiten zo’n gespecialiseerde ruimte geopend wordt dan vervalt de garantie direct bij het openen!

10. Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat ik nooit naar een data hersteller hoef?

Deze vraag wordt vaak gesteld en er is eigenlijk maar één antwoord: de enige ‘data-loss voorzorgsmaatregel’ is een goede back-up strategie! Dit betekent een regelmatige back-up van de data op verschillende opslagmedia. Ook belangrijk is dat deze afwisselend op verschillende locaties wordt opgeslagen.

Nog meer vragen over dataherstel?

Heb je nog meer vragen waarvan je de antwoorden niet hierboven kunt vinden, dan zijn wij er uiteraard voor jou! Via 0252 621 625 staan wij je graag te woord en kun je ons het hemd van het lijf vragen. Heb je een vraag die je per mail wilt stellen, dan is ons contactformulier geduldig en 24 uur per dag beschikbaar. Wij helpen je graag verder om jouw data te herstellen en je vooraf van een goed advies te voorzien.