Top 10 bizarre data recovery cases 2017

Attingo Datarecovery presenteert: de top-10 bizarre data recoverycases van 2017

Ongelukken met dieren, verrassingspakketten en sabotagedaden
Bij data recovery, of gegevensherstel, heerst altijd een uitermate spannende sfeer, want geen enkele case is identiek. De verschillende soorten gegevensdragers en problemen maken het beroep van gegevenshersteller ontzettend boeiend. Maar af en toe zijn het eerder de algemene omstandigheden of de voorgeschiedenis van een gegevensdrager die een gegevensherstelcase buitengewoon maken. Attingo Datarecovery heeft de tien merkwaardigste cases van 2017 voor u gebundeld:

1) De mierenstraat

Velen onder u kennen het fenomeen: in de lente trachten mieren woningen en flats, maar ook kantoren binnen te dringen. Iets wat ook de meeste mensen zonder myrmecofobie liever niet zien gebeuren. Maar dat mieren ook tot gegevensverlies konden leiden, dat was zelfs voor ons nieuw. Al moeten we wel opmerken dat de kleine vlijtige diertjes in dit speciale geval niet direct enige schuld trof: een belastingconsulent stelde op maandagmorgen onthutst vast dat er tijdens het weekend mieren in zijn laptop waren binnengedrongen; vanuit de ventilatiegleuven aan de zijkant zag hij immers een hele mierenstraat over zijn bureau marcheren. Woedend greep hij naar een boek en sloeg hij meermaals op de indringers; jammer genoeg trof hij daarbij ook met volle kracht zijn laptop, met een head crash tot gevolg. Toen Attingo de herstelde gegevens de volgende morgen kwam leveren, was de klant gelukkig alweer enigszins tot bedaren gekomen en nam hij zich voor in de toekomst wat liefdevoller met zijn omgeving om te gaan.

2) Gegevensverlies door gefrustreerde katten

Katze 768x1024

Het is bekend dat huisdieren nogal eens koppig kunnen zijn en ons ook zonder spraakvermogen duidelijk kunnen maken wat hen bevalt en wat niet. Vooral katten laten graag hun wrevel blijken wanneer het baasje of vrouwtje zich niet gedraagt zoals ze dat willen. Zo vond een van onze klanten bij zijn terugkeer van een dienstreis zijn flat in een weinig fraaie toestand terug: zijn kat had tegen zijn afwezigheid en tegen de persoon die tijdens zijn afwezigheid de kat eten kwam geven, geprotesteerd door overal haar behoefte te doen, behalve in de kattenbak. Ook de MacBook van onze klant was aan deze protestactie ten prooi gevallen, maar de klant merkte dit pas toen hij het apparaat wilde inschakelen en de kattenurine op de harde schijf tot kortsluiting leidde. Hij had echter geluk, want zijn gegevens konden nog makkelijk worden teruggehaald!

3) De tandarts als chirurg van harde schijven

Ieder jaar worden bij Attingo heel wat harde schijven binnengebracht die de getroffenen zelf of enkele zelfverklaarde goeroes uit de vriendenkring al hebben proberen te herstellen: verbroken zegels, met een kruiskopschroevendraaier losgemaakte Torx-schroeven of een deksel dat met een tang is verwijderd, omdat niet alle schroeven gevonden werden.
Maar onlangs kregen we toch een bijzonder merkwaardige case voorgeschoteld: een tandarts werkte in zijn praktijk met een NAS-systeem met twee gespiegelde harde schijven; op zich een uitstekende oplossing. ’s Nachts werden de gegevens daarenboven op een USB-harde schijf opgeslagen, die direct met het NAS-systeem verbonden was. En dat was al heel wat riskanter, zoals we meteen zullen zien. De poging om de tafel te vervangen waarop zich het actieve NAS-systeem en de externe harde schijf bevonden, eindigde helaas in een mislukking. Zowel het NAS-systeem als de externe back-upschijf kwamen op de grond terecht. Tot dan was het nog steeds zonder enig probleem mogelijk geweest om de gegevens te herstellen. Maar onze tandarts wilde het probleem zelf oplossen: hij opende de beide harde schijven en knoeide wat in de gegevensdrager. Attingo is er weliswaar toch nog in geslaagd om het grootste deel van de gegevens te reconstrueren, maar de hoeveelheid werk die daarvoor nodig was, was enorm.

4) De dunne lijn tussen omzichtigheid en paranoia

Gevoelige gegevens moeten altijd gecodeerd worden om toegang door onbevoegden zoveel mogelijk te verhinderen. Maar de zaakvoerster van een accountantsbureau heeft daar toch wat in overdreven. Zij gebruikte op haar laptop vier (!) verschillende, met elkaar vervlochten coderingssystemen: de geïntegreerde harde-schijfcodering, een Full-Disc-Encryption via software, de directory-codering van het besturingssysteem en een container-codering. Pas daarna had ze toegang tot de gevoelige documenten. De hardware raakte echter onverwacht beschadigd, met massale beschadiging van de oppervlakte op de harde schijf van de laptop tot gevolg. Helaas had de klant de reservekopieën van de coderingssleutels niet beveiligd en is decodering zonder deze sleutels in combinatie met de wachtwoorden niet meer mogelijk. Attingo is er echter toch in geslaagd om alle sectoren met de benodigde Master Keys en daarna ook de gegevens te reconstrueren.

5) Eenmaal harde schijf Capriccioso om mee te nemen!

pizza 719x1024

Op de website van Attingo vindt u gedetailleerde en bijzonder duidelijk geïllustreerde instructies voor het inpakken van een defecte gegevensdrager. We weten uiteraard ook dat niet iedereen altijd meteen over de juiste materialen beschikt om deze instructies volledig te kunnen volgen. Maar wat een klant hiervoor ooit bedacht heeft, valt niet echt meer onder de noemer “provisorisch” te rangschikken: behalve normale pakketten had de verzender van een pakket op een dag ook een kartonnen pizzadoos bij de hand. De vreugde van de hongerige medewerkers over deze onverwachte snack was echter van korte duur. De kartonnen doos was zorgvuldig dichtgeplakt en gefrankeerd. In de doos zat een defecte harde schijf die alleen met wat losse papieren handdoekjes was “vastgezet”. Maar de klant had geluk bij een ongeluk: ondanks de ondeskundige verpakking had de harde schijf geen verdere schade opgelopen en konden de gegevens worden hersteld!

6) Knotsgekke sabotagedaad

Een klant kwam met zijn defecte gegevensdrager naar het laboratorium van Attingo, nadat hij die eerder bij een concurrent had binnengebracht. Deze had tijdens het eerste telefoongesprek voor het gegevensherstel een prijs tussen 200 en 400 euro genoemd, maar de klant achteraf een offerte van niet minder dan 2.700 euro gepresenteerd. Toen de gegevensdrager in het lab van Attingo werd geopend, kon in eerste instantie geen zichtbare schade op de magneetschijven worden vastgesteld, en ook de schrijf-/leeskoppen functioneerden tijdens een Cross Check probleemloos. Na een grondige en langdurige diagnoseprocedure kwam de technicus er uiteindelijk achter dat de medewerker na weigering van de offerte door de klant de magneetschijven opzettelijk ondersteboven terug had ingebouwd om later gegevensherstel aanzienlijk moeilijker te maken. En wat nog het meest opmerkelijke was aan deze case: eigenlijk was alleen de elektronische kaart van de harde schijf defect! Attingo kon de gegevens uiteindelijk herstellen. Niet voor de onrealistische lokprijs van de concurrent, maar voor een in verhouding tot de oorspronkelijke schade eerlijk bedrag van 900 euro.

7) De verwarde wetenschapper

Het cliché van de verwarde wetenschapper in zijn laboratoriumjas en met zijn haar in de war kent iedereen wel. En ook de wetenschappelijke medewerker van een geologie-instituut die met Attingo contact opnam voor een defecte SSD, was duidelijk verward. Hij beloofde de gegevensdrager voor onderzoek naar het lab te sturen en de volgende dag werd inderdaad door een koerier een pakje van het instituut afgeleverd. Bij het openen viel meteen de reglementaire verpakking op, en ook het ingevulde diagnoseformulier was aanwezig. De technicus die de SSD onder handen ging nemen, was dan ook des te meer verwonderd toen hij de beschermende folie verwijderde en in plaats van een gegevensdrager enkele steenmonsters vond. En later bleek dat ook de geologiecollega van de klant in Berlijn, die de monsters eigenlijk had moeten ontvangen, met de defecte SSD niets wist aan te vangen.

8) De harde schijf uit het stenen tijdperk

De voorbije zomer werden de technici van Attingo met een tijdrovende en zeer uitzonderlijke case geconfronteerd: ze ontvingen een harde schijf van de fabrikant Tandon met een ST506-interface. Deze harde schijf uit een Atari is echt wel een dinosaurus onder de harde schijven. Naast hardwareschade aan de magneetschijven was er ook nog vloeistof uit de behuizing gelekt. De klant wilde documenten en broncodes van programma’s laten herstellen die zowat 30 jaar geleden waren geschreven. De grote uitdaging hierbij bestond erin om deze gegevens naar een moderne pc-techniek over te zetten, want de MFM-harde schijf werkte volgens een oeroude en nauwelijks verspreide speciale overdrachttechniek. Het heeft uiteindelijk in totaal negen maanden geduurd om alle benodigde hardwarecomponenten via ruilplatformen bijeen te krijgen, want de onderdelen waren wereldwijd nog nauwelijks verkrijgbaar. Daarenboven moesten ook processoren en elektrische componenten extra gesoldeerd worden. Uiteindelijk zijn we erin geslaagd om zo’n 21 MB aan gegevens uit te lezen en aan de klant terug te bezorgen.

9) Het verborgen bericht

Helaas komt het maar al te vaak voor dat onze klanten hun defecte gegevensdragers eerst naar onbetrouwbare aanbieders brengen die hen met koopjesprijzen lokken. Want de kwaliteit van hun dienstverlening is dan ook dienovereenkomstig slecht en deze harde schijven en SSD’s komen door de tot dan mislukte herstelpogingen daarna in een vaak nog slechtere staat bij ons terecht. Dat deze amateur-gegevensherstellers zich zelfs bewust lijken te zijn van hun “schandelijke activiteiten”, mag blijken uit deze case: toen een van onze technici in het “clean room”-lab de harde schijf van een klant opende, was hij niet weinig verbaasd. Er viel namelijk een kleine Post-It uit met daarop de tekst “Sorry!”. Tot op vandaag zijn we niet zeker met welk doel deze Post-It was aangebracht, maar bij een tweede blik viel ons op dat de voorgaande technicus bij het werken aan de harde schijf blijkbaar met een schroevendraaier was weggegleden en er daardoor een enorme kras op de magneetschijf was gekomen. In plaats van de klant hierover in te lichten, had hij gewoon de Post-It erin aangebracht, de harde schijf gesloten en deze met de diagnose “Gegevens niet te herstellen” aan de klant teruggegeven. En dat deze diagnose in dit geval wel klopte, moesten de technici van Attingo tijdens hun onderzoek helaas ook vaststellen!

10) NAS op (natte) vloer

Nass 768x1024

Bij de verbouwing van zijn woning integreerde een klant in zijn kelder, die onder kanaalniveau lag, een logeerkamer inclusief badkamer. Voor de douche en het toilet liet hij een pompinstallatie voor het afvoerwater installeren. Aangezien de strategie voor de thuisnetwerkinfrastructuur op dat ogenblik nog niet volledig was uitgewerkt, bleef het als kleine homeserver gebruiker NAS-systeem voorlopig ook in de kelder op de vloer staan. Maar al heel snel bleek dat dat geen goed idee was geweest. De installateur had immers jammer genoeg prutswerk afgeleverd, waardoor de pompinstallatie niet correct kon werken. Korte tijd later had de klant plots geen toegang meer tot het particuliere film- en fotoarchief op de NAS. Toen hij naar de NAS ging kijken, kon hij op weg naar de kelder al een sterke geur waarnemen en iets later moest hij vaststellen dat het systeem al in uitwerpselen verdronk. U kunt zich wel voorstellen dat geen enkele technicus van Attingo stond te springen om deze onwelriekende “patiënt” in het lab te onderzoeken. Desondanks zijn we er toch in geslaagd alle herinneringen met succes te reconstrueren en vrij van slechte geuren terug te bezorgen.