Problemen en storingen bij externe SanDisk SSD-modellen
Sinds begin dit jaar hebben externe SanDisk SSD harde schijven van Western Digital te maken met een toenemend aantal problemen en storingen.
Dit is ook opgemerkt door datarecoverybedrijven, zij helpen gebruikers, die niet zonder de inhoud kunnen die is opgeslagen op de externe SanDisk: of het nu gaat om gevoelige bedrijfsgegevens, onvervangbare foto’s of het proefschrift waar iemand al maanden aan werkt. Attingo Daterecovery is zo’n bedrijf dat zich 25 jaar geleden heeft gespecialiseerd in gegevensherstel.
SanDisk SSD’s voortdurend kapot
“We hebben elke week minstens één persoon die een externe harde schijf van SanDisk bij ons brengt, omdat deze niet meer functioneert”, legt Markus Häfele, Managing Director van Attingo, uit in een interview met Futurezone: “Er zijn opvallend veel fouten.”
Harde schijven kunnen niet meer worden gelezen
De externe harde schijven kunnen niet meer worden gelezen of ze worden niet meer weergegeven in het datadragerbeheer door de getroffen klanten.
Zonder hulp van datarecovery specialisten gaan de gegevens meestal verloren. De specialisten van Attingo Datarecovery hebben uitvoerig bekeken wat er mis is met de getroffen externe SanDisk-modellen.
Componenten passen qua grootte niet op de printplaat
“Het is absoluut een hardware probleem en een zwak punt in het ontwerp en de constructie. Het hele soldeerproces van de SSD is het probleem”, zegt Häfele.
Een harde schijf heeft componenten die op de printplaat gesoldeerd moeten worden. “Het gebruikte soldeermateriaal veroorzaakt luchtbellen en daardoor breekt het gemakkelijk. Bovendien zijn de gebruikte onderdelen veel te groot voor de lay-out van de printplaat”, legt Häfele de technische problemen uit: “Daardoor steken de onderdelen een beetje over de printplaat uit en is het contact met de thermische pads zwakker. Er is maar een kleine beweging nodig om soldeerverbindingen plotseling te laten breken.”
Alarmbellen als er een los contact is
Te grote onderdelen kunnen op de lange termijn niet stevig blijven zitten. “Als ze loskomen, kan er soms nog een klein beetje verbinding zijn”, legt de datarecoveryspecialist uit.
Klanten merken dat er iets los zit in de externe SSD en deze slechts gedeeltelijk werkt. Op dat moment zouden er eigenlijk al alarmbellen moeten gaan rinkelen bij de gebruiker.
Verstandig is om snel een back-up te maken van de gegevens. Voor je het weet gaat de verbinding volledig verloren, werkt de SSD helemaal niet meer en gaan gegevens verloren.
Maar waarom borrelt het soldeer?
“Dit kan verschillende oorzaken hebben. Of de fysieke omgevingsomstandigheden zijn niet goed, ofwel vochtigheid en temperatuur zijn de oorzaak.
Soms is het gewoon te wijten aan de slechte kwaliteit van het soldeer,” zegt de datarecoveryexpert.
Hoe de fabrikant op het probleem reageert
Häfele is van mening dat het bedrijf dat de externe SanDisk-schijven produceert, de getroffen externe SanDisk-modellen moet terugroepen. “Je kunt ze niet op afstand repareren of verbeteren”, zegt de expert. Dit is wel precies wat het bedrijf Western Digital, dat de harde schijven produceert en verkoopt, als officiële oplossing lijkt te hebben gepresenteerd. Futurezone confronteerde het bedrijf met de vastgestelde ontwerpfouten en vroeg om een verklaring.
Western Digital antwoordde: “We herkenden een probleem met de SanDisk Extreme, SanDisk Extreme Pro en WD My Passport in de lente en brachten een firmware update uit om het probleem op te lossen.” Er kwam geen antwoord op de specifieke vraag over de ontwerpfout en het hardware probleem bij de externe harde schijven.
Voor het communicatieteam van Western Digital moet het probleem dan ook als officieel opgelost beschouwd zijn, want er kwam geen verdere reactie behalve bovenstaande verklaring.
“Het is bijzonder als je een hardware probleem wilt oplossen met software”, zegt Häfele. “Het ene heeft feitelijk niets met het andere te maken.”
Epoxyhars ontdekt op sommige nieuwere modellen Sandisk SSD
De expert wijst er ook op dat ze onlangs modellen hebben gezien die al een technische upgrade hadden gekregen: Deze waren nog steeds voorzien van te grote onderdelen, maar waren beter vastgezet met epoxyhars naast het soldeer. “We vermoeden dat Western Digital het probleem heeft onderkend en de onderdelen duurzamer wilde maken.
Ze willen een extra veiligheidsfactor bieden, maar deze modellen komen uiteindelijk ook bij ons terecht”, zegt Häfele.
Gebruikers meldden ook dat de firmware-update die Western Digital aanbood, hun problemen niet had opgelost”.
Compensatie voor getroffen klanten
De communicatie van Western Digital met journalisten en getroffen klanten over deze kwestie is al meerdere keren bekritiseerd. Op de vraag hoe getroffen klanten compensatie konden krijgen, reageerde Western Digital helemaal niet. De getroffen klanten hebben meestal maar één keuze wanneer de harde schijf het begeeft: het doen zonder de gegevens of de gegevens naar datarecovery bedrijven brengen, wat duur is. “In de meeste gevallen kost een gegevensherstel nog steeds minimaal drie cijfers.
Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf beslissen of de kosten de baten rechtvaardigen. Als het alleen gaat om de foto’s van mijn laatste vakantie, zou ik voor hetzelfde geld weer op vakantie gaan”, zegt Häfele.
SanDisk Extreme Portable SDSSDE61 en SanDisk Extreme Pro Portable SDSSDE81
Western Digital nam in 2016 de flashfabrikant SanDisk over om meer SSD-opslag te kunnen bieden naast harde schijven. De SanDisk Extreme Portable SSD en SanDisk Extreme Pro Portable SSD modellen worden met name getroffen door de problemen. Attingo Datarecovery heeft zelf de volgende modellen geanalyseerd: SanDisk Extreme Portable SDSSDE61 en SanDisk Extreme Pro Portable SDSSDE81. Andere modellen zullen waarschijnlijk ook last hebben van dezelfde fouten.
Gegevensherstel voor defecte externe SanDisk SSD harde schijven van Western Digital
Gebruik jij de externe SanDisk SSD harde schijven van Western Digital en ervaar jij problemen met het terug kunnen vinden van gegevens? Uiteraard willen wij niets liever dan dat je deze problemen niet hebt en doen er dan ook alles aan om in contact te blijven met Western Digital, zodat het ontwerp veilig gaat zijn voor dataopslag.
Tot die tijd helpen we iedereen met het herstellen van gegevens die voor jou van belang zijn.
Dus mocht het mis zijn gegaan kun je ons altijd vrijblijvend bellen voor een gratis advies of een snelle check inplannen.
Beste
Mijn sandisk extreme pro 256 werkt niet meer, er brand wel een blauw lampje, maar laad niet op.
Ik hoop dat hij geopend kan worden, er staan veel foto’s op, documenten.
Groet Tonnie Verheijden
Geachte heer of mevrouw Verheiden,
Bedankt voor uw informatie aanvraag.
Graag informeren wij u hierbij over onze procedure en prijzen.
U bent welkom voor de ‘Snelle check’ van uw mediadrager. Dit duurt ongeveer 15min. en is kosteloos en vrijblijvend.
Indien wij na de ‘Snelle check’ constateren dat wij mogelijkheden zien voor dataherstel dan kunt u uw mediadrager direct bij ons achterlaten voor de officiële Diagnose.
Graag vernemen wij vooraf wanneer u wenst langs te komen voor de ‘Snelle check’.
Procedure en prijzen
Diagnose (fase 1):
Voordat Attingo voor u een exacte prijsopgave kan verzorgen is het noodzakelijk dat uw mediadrager uitvoerig wordt geanalyseerd.
De kosten voor dit onderzoek bedragen EUR 200,- excl. BTW. Zodra het onderzoek is afgerond ontvangt u van ons een uitgebreide rapportage inclusief een overzicht van de bestanden die kunnen worden hersteld.
Recovery (fase 2):
De prijsopgave voor het herstel van uw gegevens zal gebaseerd zijn op de complexiteit van de schade. Uit ervaring kunnen wij stellen dat de kosten voor data herstel vaak liggen tussen de 300,- EUR en de 800,- EUR excl. BTW.
U kunt uw mediadrager versturen of brengen naar:
Attingo Datarecovery B.V.
Afd.: Data recovery service
Luzernestraat 51
2153 GM Nieuw Vennep
Nederland
Verpakking advies: https://www.attingodatarecovery.nl/verpakken-van-een-mediadrager/
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en hopende u binnenkort van dienst te mogen zijn.
Indien u naar aanleiding van deze informatie nog eventuele vragen of opmerking heeft aarzelt u dan niet om met ons in contact te treden.
Wij zijn voor u 24-uur per dag bereikbaar op telefoonnummer: +31(0)252-621625.
Met vriendelijke groet,
Robbert Brans
Attingo Datarecovery B.V.
Goedemiddag, ik heb een SanDisk 4tb Extreme Portable SSD Model SDSSDE61-4T00. Deze is niet meer zichtbaar op mijn Ipad en ik kan dus geen data lezen. Is dat repareerbaar? Ik denk dat ik hem rechtstreeks op de stroombron heb aangesloten ipv de data ingang.
Graag hoor ik van u.
Met vriendelijke groet,
H. Voormolen
Geachte heer Voormolen,
Bedankt voor uw informatie aanvraag.
Zoals met u vandaag telefonisch besproken informeren wij u hierbij aanvullend nog even over onze procedure en prijzen.
U bent welkom voor de ‘Snelle check’ van uw mediadrager. Dit duurt ongeveer 15min. en is kosteloos en vrijblijvend.
Indien wij na de ‘Snelle check’ constateren dat wij mogelijkheden zien voor dataherstel dan kunt u uw mediadrager direct bij ons achterlaten voor de officiële Diagnose.
Graag vernemen wij vooraf wanneer u wenst langs te komen voor de ‘Snelle check’.
Procedure en prijzen:
Diagnose (fase 1):
Voordat Attingo voor u een exacte prijsopgave kan verzorgen is het noodzakelijk dat uw mediadrager uitvoerig wordt geanalyseerd.
De kosten voor dit onderzoek bedragen EUR 200,- excl. BTW. Zodra het onderzoek is afgerond ontvangt u van ons een uitgebreide rapportage inclusief een overzicht van de bestanden die kunnen worden hersteld.
Recovery (fase 2):
De prijsopgave voor het herstel van uw gegevens zal gebaseerd zijn op de complexiteit van de schade. Uit ervaring kunnen wij stellen dat de kosten voor data herstel vaak liggen tussen de 300,- EUR en de 800,- EUR excl. BTW.
U kunt uw mediadrager versturen of brengen naar:
Attingo Datarecovery B.V.
Afd.: Data recovery service
Luzernestraat 51
2153 GM Nieuw Vennep
Nederland
Verpakking advies: https://www.attingodatarecovery.nl/verpakken-van-een-mediadrager/
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en hopende u binnenkort van dienst te mogen zijn.
Indien u naar aanleiding van deze informatie nog eventuele vragen of opmerking heeft aarzelt u dan niet om met ons in contact te treden.
Wij zijn voor u 24-uur per dag bereikbaar op telefoonnummer: +31(0)252-621625.
Met vriendelijke groet,
Robbert Brans
Attingo Datarecovery B.V.